5.5.28 Verlichting

Zorg er altijd voor om de template voor verlichting te gebruiken. Niet een algemene template en de categorie hierop in te stellen. Deze handleiding is daarom alleen geschikt voor de template verlichting.

Met de template kan verlichting gemaakt worden. Deze kan dan als losstaand element in een ruimte geplaatst worden. De template is te gebruiken voor tal van enkelvoudige Families, dat wil zeggen dat er een Family wordt gebouwd die als één geheel en als zelfstandig object geplaatst wordt.

  1. Start de Family Category and Parameters dialoogbox en stel bij Family Parameters de juiste parameters in. Dit heeft invloed op het gedrag van de Family in het project.Categorie is niet nodig, omdat dit al is ingesteld.
  2. Sluit de dialoogbox af.
  3. Selecteer de gele bol en kies op het tabblad Light Source Definition. Dit om als eerste te kiezen wat voor soort verlichting gewenst is.
  4. Er is keuze uit Point, Line, Rectangle of Circle (dus de vorm van de lichtbron).
  5. Daarna kan aangeven worden hoe het licht verspreidt wordt. Dit kan zijn Spherical (rond), HemiSpherical (half rond bijv. plafonnière), Spot (richtspot) en Photometric Web.
       
  6. Wanneer voor Photometric Web gekozen wordt, kan er een IES bestand van de fabrikant aan de lamp gekoppeld worden (dit zorgt voor een nog realistischer effect). Dit kan in de Family Types dialoogbox.
  7. Teken de behuizing. Hierbij moet opgelet worden dat de lamp niet in een massa ingesloten wordt, anders zal deze geen licht geven.
    Let hierbij op de volgende punten:

    1. Visualiseer eerst de basis geometrie van de lamp en teken de referentievlakken.
    2. Voeg maatvoeringen toe aan de referentievlakken.
    3. Voeg labels toe aan de maatvoeringen om deze te parametriseren.
    4. Maak Family Parameters of Shared Parameters aan of laad deze.
    5. Verander de waardes van de parameters om te testen of de referentievlakken zich naar wens gedragen.
    6. Creëer de geometrie van de lamp d.m.v. een Extrusion, Sweep, enz. en koppel deze aan de referentievlakken.
  8. Subcategorieën moeten toegevoegd en gekoppeld worden aan de geometrie.Start het commando 3B Subcategorieën uit het tabblad 3B Tools -> 3B Tools. Er volgt een dialoogbox met overzicht van subcategorieën die in deze categorie tot de beschikking staan. Selecteer de gewenste subcategorie met Shift of met Ctrl en kies vervolgens voor Toevoegen. Is de gewenste subcategorie niet aanwezig, dan moet deze alsnog aangemaakt worden in de Object Styles. Let hierbij op de naamgeving (kleine letters en underscores). Koppel de geometrie aan de gewenste subcategorieën.
  9. Als er gebruik wordt gemaakt van calculatiesoftware of andere software, dan kan er gebruik worden gemaakt van drie parameters. Dit zijn de parameters brink_code, algemeen_code en Assembly Code met als type Text. Dit betekent dat de codering uit letters en cijfers kan bestaan. Voeg de waarde toe.
  10. Indien noodzakelijk, kunnen er verschillende types aangemaakt worden. De naamgeving voor deze types moeten volgens de Nederlandse taal (hoofdletter beginnen en spaties). Dit mag omdat deze typenamen uitgelezen kunnen worden door Tags.
  11. Sla de Family op (bijv. 63_3B_vloer richtspot).
  12. Laad de Family in het project.
  13. Plaats de lamp door middel van het Component commando.